Nieuwe ontwikkelingen,
Onlangs werd ik gewezen op de nieuwe ontwikkelingen omtrent spraakcomputers. Zelf heb ik een app op mijn telefoon die voorlopig voldoet, maar de technologie staat niet stil.
Even heb ik getwijfeld om aan een pilot mee te doen van zo’n nieuwe ontwikkeling, een spraakcomputer met AI ondersteuning. Maar door alle veranderingen die wij op dit moment doormaken zoals de paarden van mijn dochter verhuizen, mijn dochter gaat samenwonen en ons huis verkopen en onze terugkeer naar Nederland is het even te veel van het goede. Vandaar dat ik besloten heb om er niet aan mee te doen.
Toch houdt het mij ondertussen wel bezig want ik vind dit soort ontwikkelingen heel interessant. Maar afgelopen weekend hoorde ik het verhaal van de 16 jarige Adam Raine uit Californië. Adam gebruikte Chat Gpt om te helpen bij het huiswerk. Maar de AI bot werd een soort vriend en gesprekspartner en Adam was depressief. Het komt erop neer dat de ouders van Adam hebben uitgevonden door het lezen van de chats dat de chatbot hem laten we maar zeggen in ieder geval niet heeft weerhouden van het beëindigen van zijn leven. Je kunt hier meer over horen op YouTube en dan even zoeken op Adam Raine.
Nu bekruipt mij (en misschien geheel onterecht) het gevoel dat wanneer je een AI integreert in een spraakcomputer, deze ook wel eens met ongepaste opmerkingen zou kunnen komen. Normaal gesproken kan dat natuurlijk ook tot hele grappige situaties leiden. Maar het wordt een ander verhaal wanneer de spraakcomputer op een zeer ongepast moment met een foute suggestie komt. Een AI bot heeft geen gevoel en kijkt alleen naar een score, is dat wel wenselijk?
Een nieuwe spraakcomputer met AI ondersteuning kan namelijk meeluisteren met een gesprek. Dit gesprek wordt vervolgens in tekst omgezet en geanalyseerd. Vervolgens komen er suggesties waaruit de gebruiker een keuze maakt d.m.v. een graphical user interface en deze wordt dan omgezet in spraak. De suggesties moeten dan als het goed is aansluiten bij het gesprek dat plaatsvindt. De "foute, niet grappige suggesties” zullen naar verwachting nauwelijks voorkomen wanneer je het over pizza hebt. Maar slaan de suggesties niet door naar onwenselijk, tijdens gesprekken over minder vrolijke onderwerpen wanneer je steun nodig hebt? Juist op het moment dat je het even niet kunt gebruiken en het verre van grappig is.
Daarom lijkt het me een goed idee om naast de AI een slimme database te laten draaien met vooraf opgeslagen suggesties. Dan zou je op momenten dat een meeluisterende AI computer niet gewenst is deze uitschakelen en gebruik kunnen maken van de database om toch snel te kunnen reageren. Hoe dat ongeveer zou werken kun je ervaren op Talk4me.nl
Je kunt typen en de suggesties bekijken zonder gebruik te maken van het spreken.
Gewoon om een idee te krijgen wat ik bedoel met een slimme database..
Daarnaast is er natuurlijk nog het privacy probleem van dit soort nieuwe ontwikkelingen. Je ontkomt er niet aan dat er een computer meeluistert en het gesprek omzet in tekst. Waar wordt dit dan opgeslagen en wie leest er mee of beter gezegd wie kan er mee lezen? Ik heb nu al het gevoel dat we worden afgeluisterd. Als ik het over bijvoorbeeld tuinstoelen heb gehad met Wendy krijg ik vaak tuinstoel reclames op internet… maar volgens de geleerde schijnt dit niet waar te zijn. Verder ben ik alleen maar heel benieuwd wat de toekomst zal brengen want in principe is alle technologie al voor handen, het moet alleen nog samengevoegd worden en er moet nog iets aan de prijs gedaan worden.
P.S.
Heeft u weleens gehoord van de app what3words? Daar gaat mijn volgende blog over..
[tot de volgende]