30-04-2025

Wat is er mis

Lees deze post voor:

Wat is er mis?

Ik heb sinds 1994 een internet aansluiting en in 1995 maakte ik mijn eerste website. Sindsdien heb ik diverse stichtingen en bedrijven geholpen met hun eerste stappen op het internet en heel wat mensen geholpen met hun PC en internet. Ik weet nog dat het bestuur van een patiënten vereniging vroeg of je voor dat internet een computer nodig had.

Er is in die tijd veel veranderd dat hoef ik niet uit te leggen, Als ik een kruimeldief wil kopen dan log ik met mijn in Amerika opgeslagen account in bij een Chinese winkel, vervolgens betaal ik online en kan de kruimeldief over de hele wereld volgen tot het door de postbode wordt afgeleverd. Tegenwoordig is dat heel normaal en het gebeurt zonder dat je er verder bij nadenkt.

In Nederland is het ook heel normaal dat databases aan elkaar gekoppeld zijn. Je kunt online toestemming geven of de huisarts bij het ziekenhuis je gegevens bijvoorbeeld in kan zien. Of de samenwerking tussen uitkeringsinstanties, belastingdienst, kinderbijslag, voor een leek heb je geen idee wat er allemaal gekoppeld is. Afspraken in het ziekenhuis of revalidatiecentrum via een app toegestuurd krijgen of even online je gegevens inzien is al helemaal ingeburgerd, heel normaal.

Zoals je misschien weet wonen wij in Duitsland, het land van bureaucratie, stiptheid, degelijkheid, hard rijden en gebrek aan humor. Toen wij hier kwamen wonen in 2007 viel ons gelijk op dat het internetbankieren ver achter liep bij Nederland maar verder hebben wij daar geen aandacht aan geschonken. Maar nu we meer te maken krijgen met instanties waar we hulp aan moeten vragen, zie je pas hoe schokkend de digitale achterstand van het Degelijke Duitsland is. De snelheid van onze internet verbinding is op het moment van schrijven “Down 12.8 Mbit/s en Up 1.8 Mbit/s bij Vodafoon”. En dat terwijl er een glasvezelkabel op hooguit 6 meter van onze gevel door de grond loopt. Maar omdat wij aan de verkeerde kant van het bordje einde bebouwde kom wonen, krijgen wij geen aansluiting op het glasvezelnetwerk.

Zover over de infrastructuur van het internet, nu het toepassen van het netwerk. Een paar weken terug was hier iemand thuis voor het aanvragen van een rolstoel, die had niet eens een laptop, alleen een hele grote stapel formulieren waarvan je weet dat de aanvraag al zoek is op het moment dat hij naar de auto loopt. Afgelopen week kwam er iemand beoordelen hoeveel en wat voor hulp ik nodig heb. Deze persoon had zelfs een laptop maar geen verbinding met een cloud, internet of wat dan ook.

Vervolgens krijg ik van deze persoon die o.a. voor de verzekering werkt bijvoorbeeld een elektrische rolstoel toegewezen. Dan lijkt me logisch dat wanneer iemand bij een ziektekostenverzekering die info inziet dat deze zo slim is dat die er uit opmaakt dat ik een probleem met lopen heb. Nou nee, die zelfde verzekering eist een briefje van de huisarts omtrent het lopen i.v.m een eventuele reiskostenvergoeding. Vervolgens wil de landkreis (provincie) van de huisarts weten wat er met mij aan de hand is i.v.m. bijvoorbeeld de invaliden parkeerkaart.

Echt alles loopt langs elkaar heen, waarom? Waarom in deze tijd nog vraag ik me dan af.

Dan gaat mijn vrouw vandaag naar de huisarts die zelf de computer niet aan de gang krijgt. Dat doet haar dochter, die ook gelijk de assistent is, dat heeft dan wel weer iets grappigs, iets familiair. En in de eerste instantie zegt de huisarts dat PLS het voorstadium is van MS waar ze dan later op terugkomt. En terwijl ik dit schrijf komt er een brief van de verzekering waarin staat vermeld dat ik PLS heb en in het voorstadium van ALS verkeer, ik geef het op. Maar goed, deze huisarts heeft wel onze dossiers in de computer staan en dat is al heel wat. Onze dossiers zijn bij de vorige huisarts die alles op papier had, flink dunner geworden de laatste jaren en nu bewaren we het zelf, dat is al een hele verbetering. Overigens was de vorige huisarts o.a. een diehard Covid ontkenner en we zijn blij dat we daar vanaf zijn. Onze huidige huisarts zegt ook dat wanneer je ziek bent, beter af bent in Nederland omdat Nederland veel meer mogelijkheden biedt en alles beter geregeld is en dat het UMCU een top ziekenhuis is (haar dochter woont in Utrecht).

Maar terug naar het onderwerp, waarom kunnen dit soort dingen niet beter georganiseerd worden? Dat het niet over de grens gaat, dat snap ik. Maar binnen de landsgrenzen moet toch veel meer mogelijk zijn. Jouw info beheerd door een centraal orgaan, terwijl jezelf de baas blijft over de info. Online beheren, verifiëren en delen met wie dat nodig heeft.

Zo worden veel onnodige procedures en handelingen voorkomen en het wordt voor iedereen overzichtelijk. Ik heb natuurlijk zeker niet genoeg geleerd om alle problemen te kennen die dat met zich meebrengt. Maar het lijkt me wel dat hier heel veel ruimte is voor verbetering. Qua privacy maak ik me niet veel zorgen, wanneer je mijn website, blog , YouTube en Instagram hebt bezocht weet je al best wel veel over mij.

[tot de volgende]